바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

한국과 일본 대학생의 스트레스와 우울에 대한 분석: 부모의 사회적 지원, 어려움극복 효능감, 스트레스 관리행동의 영향

Factors influencing stress and depression among Korean and Japanese students: With specific focus on parental social support, resiliency of efficacy and stress management behavior

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2009, v.15 no.1, pp.1-28
박영신 (인하대학교)
Tsuda Akira (Kurume University)
김의철 (인하대학교)
한기혜 (인하대학교)
김의연 (Kurume University)
Horiuchi (Kurume University)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 한국과 일본 대학생의 스트레스와 우울에 미치는 부모의 사회적 지원과 어려움극복 효능감 및 스트레스 관리행동의 영향을 분석하는데 주된 목적이 있다. 연구가설은 다음과 같다: [가설 1] 부모의 사회적 지원은 어려움극복 효능감에 직접적인 영향을 미칠 것이다. [가설 2] 어려움극복 효능감은 스트레스 관리행동과 스트레스 및 우울에 직접적인 영향을 미칠 것이다. [가설 3] 어려움극복 효능감은 부모의 사회적 지원이 스트레스와 우울에 영향을 미치는 심리적 과정에서 매개변인의 역할을 할 것이다. [가설 4] 스트레스 관리행동은 스트레스 및 우울에 직접적인 영향을 미칠 것이다. 이러한 가설에 기초하여 연구모형이 제안되었다. 분석대상은 총 469명으로, 한국 대학생 289명(남 156, 여 133)과 일본 대학생 180명(남 112, 여 68)이었다. 측정도구는 간편형 로드아일랜드 스트레스 척도(Horiuchi, Tsuda, Tanaka, Yajima & Tsuda, in press), 스트레스 관리행동 척도(Evers et al., 2006), 우울 척도(CES-D, Radloff, 1977; BDI-II, Beck, Steer & Brown, 1996), 어려움극복 효능감 척도(Bandura, 1995), 부모의 사회적 지원 척도(김의철, 박영신, 1999b)를 활용하였다. 분석결과, 가설 1, 2, 3은 한국과 일본 대학생 자료에서 모두 긍정되었다. 가설 4는 일본 대학생 자료에서는 부정되었고, 한국 대학생 자료에서는 부분적으로 부정되었다. 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 부모로부터 사회적 지원을 많이 받을수록 어려움극복 효능감이 높았다. 둘째, 어려움극복 효능감이 높을수록 스트레스 관리행동을 잘 하고, 스트레스가 낮을 뿐만 아니라, 우울 수준이 낮았다. 셋째, 어려움 극복효능감이 매개변인으로 의미 있는 작용을 하였다. 넷째, 스트레스 관리행동은 스트레스에 대해 의미 있는 영향이 없었다. 따라서 부모의 사회적 지원과 어려움극복 효능감은 스트레스와 우울에 영향을 미치는 중요한 변인으로 확인되었다.

keywords
stress, depression, parental social support, resiliency of efficacy, stress management behavior, 스트레스, 우울, 부모의 사회적 지원, 어려움극복 효능감, 스트레스 관리행동

Abstract

This study examines factors influencing stress and depression among Korean and Japanese university students and the role that parental social support, resiliency of efficacy and stress management behavior play. Four hypotheses are presented. First, parental social support will have a direct influence on resiliency of efficacy. Second, resiliency of efficacy will have a direct influence on stress management behavior and stress and depression symptoms. Third, resiliency of efficacy will have a mediating influence between parental social support and stress and depression symptoms. Fourth, stress management behavior will have a direct influence on stress and depression symptoms. A total 469 participants, consisting of 289 Korean university students (male=156, female=133) and 180 Japanese university students (male=112, female=68) completed a questionnaire that included Rhode Island Stress Inventory-Short Version (Horiuchi, Tsuda, Tanaka, Yajima & Tsuda, in press), Stress Management Behavior (Evers et al., 2006), CES-D (Radloff, 1977), BDI-II (Beck, Steer & Brown, 1996), Resiliency of Efficacy (Bandura, 1995) and Parental Social Support (Kim & Park, 1999). The results supported the first three hypotheses for both samples. Hypothesis 4 was not supported for the Japanese sample and it was partially supported for the Korean sample. The results indicate that parental social support had a direct and positive influence on resiliency of efficacy. Second, resiliency of efficacy had a direct and positive influence on stress management behavior and stress and depression symptoms. Third, resiliency of efficacy had a mediating influence between parental social support and stress and depression symptoms. Fourth, stress management behavior did not have a direct influence on stress symptoms. Overall, parental social support had a direct positive influence on resiliency of self-efficacy, which in turn had a direct negative influence on stress and depression symptoms.

keywords
stress, depression, parental social support, resiliency of efficacy, stress management behavior, 스트레스, 우울, 부모의 사회적 지원, 어려움극복 효능감, 스트레스 관리행동

참고문헌

1.

권혁호, 박영신, 김의철 (2002). 사회적 지원, 자기효능감과 스트레스의 관계. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, pp. 149- 154. 10월 19일. 대구: 영남대학교 국제관 파인룸.

2.

김광일, 원호택, Liu, X., Liu, P., Kitanishi, K. (1994). Transcultural study of students' stress in China, Japan, and Korea. 한양대학교 정신건강연구소, 정신건강연구, 33(6), 1321- 1328.

3.

김명식, 이임순, 이창선 (2007). 한국판 BDI-II의 타당화 연구 I: 여대생을 대상으로. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 997-1014.

4.

김영호 (2002). 청소년 운동행동의 변화단계, 의사결정균형, 자기효능감: 단계적 변화론 모형의 적용. 한국스포츠심리학회지, 13(3), 1-19.

5.

김의연, 홍광식, Tsuda, A., 박영신, 김의철 (2008). 범이론종합모델(TTM)을 이용한 스트레스관리 행동변화의 시도. 한국심리학회 연차학술발표대회 논문집, 20-21, 8월 22일. 서울: 육군사관학교.

6.

김의철, 박영신 (1997). 스트레스 경험, 대처와 적응결과: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 2(1), 96-126.

7.

김의철, 박영신 (1999a). IMF시대가 한국인의 스트레스에 미친 영향: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 4(1), 57-79.

8.

김의철, 박영신 (1999b). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로, 한국교육심리학회, 교육심리연구, 13(1), 99-142.

9.

김의철, 박영신 (2001). IMF시대 한국 학생과 성인의 스트레스와 대처양식 및 생활만족도에 대한 연구: 사회적 지원과 자기효능감과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 77-105.

10.

김의철, 홍천수, 이정권, 박영신 (2005). 건강과 삶의 질에 영향을 주는 요인에 대한 분석: 자기효능감, 사회적 지원 및 질병관리를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 143-181.

11.

김의철, Tsuda, 박영신, 김의연, Horiuchi (2008). 한국과 일본 대학생의 스트레스 증상과 관리행동의 비교: 사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 심사중.

12.

박영신, 김의철 (2004). 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구. 서울: 교육과학사.

13.

박영신, 김의철 (2008). 배우자의 사회적 지원, 자녀에 대한 신뢰 및 자기효능감이 성인의 가정생활만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 71-101.

14.

박영신, 김의철, 김묘성 (2002). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 105-135.

15.

박영신, 김의철, 김영희, 민병기 (1999). 초등학생의 생활만족도 형성요인에 대한 구조적 관계 분석: 사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 5(1), 57-76.

16.

박영신, 김의철, 민병기 (2002). 부모의 사회적 지원, 청소년의 자기효능감과 생활만족도: 변화에 대한 종단자료 분석과 생활만족도 형성에 대한 구조적 관계 분석. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 16(2), 63-92.

17.

박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초 중 고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국건강심리학회, 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94-118.

18.

박현미, 박영신, 김의철 (2007). 학교유형과 학업성취가 정서적 지원, 자기효능감, 신뢰 및 행복에 미치는 영향. 미래를 여는 청소년학회, 미래청소년학회지, 4(1), 1-18.

19.

서남숙 (2003). 변화단계별 운동프로그램이 뇌졸증 환자의 신체적 기능과 심리적 상태에 미치는 효과. 대한간호학회지, 33(7), 954-964.

20.

전겸구, 최상진, 양병창 (2001). 통합적 한국판 CES-D 개발. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 59-76.

21.

Anderson, P. M. (2001). 성공한 리더들의 특별한 말, 말, 말. [Great quotes from great leaders]. (남경태 역) 서울: 위즈덤 하우스. Career Press Inc. (원전은 1997에 출판).

22.

Bandura, A. (1991). Self-efficacy mechanism in physiological activation and health-promoting behavior. In J. Madden, IV (Ed.). Neurobiology of learning, emotion and affect, (pp. 229-270). New York: Raven.

23.

Bandura, A. (1995). Manual for the construction of self-efficacy scales. Unpublished manuscript, Dept. of Psychology, Stanford University, USA.

24.

Bandura, A. (2001). 자기효능감과 삶의 질: 교육 건강 운동 조직에서의 성취 [Self-efficacy: The exercise of control]. (박영신과 김의철 역). 서울: 교육과학사. (원전은 1997에 출판).

25.

Beck, A. T., Steer, R. A., & Brown, G. K. (1996). Beck depression inventory (2nd Manual). San Anconio, TX: The Psychological Corporation.

26.

Beck, A. T, Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archive of General Psychiatry, 4, 561-571.

27.

Chang, W. G., Park, Y. S., & Kim, U. (2008). The influence of parent-child relationship and self-efficacy on quality of life among university students and their parents. Paper presented at the XXIX International Congress of Psychology, p.308. July 20-25, International Congress Centrum Berlin, Germany.

28.

D’Zurilla, T. J. (1990). Problem-solving training for effective stress management and prevention. Journal of Cognitive Psychotherapy, 4, 327-354.

29.

Evers, K. E., Prochaska, J. O., Johnson, J. L., Mauriello, L. M., Padula, J. A., & Prochaska, J. M. (2006). A randomized clinical trial of a population- and transtheoretical model-based stress - Management Intervention. Health Psychology, 25(4), 521-529.

30.

Fava, J. L., Ruggiero, L., & Grimley, D. M.(1998). The development and structural confirmation of the Rhode Island Stress and Coping Inventory. Journal of Behavioral Medicine, 21(6), 601-611.

31.

Herman, D. (2001). 헬렌 켈러-A life [Helen Keller-A life]. (이수영 역). 서울: 미다스 북스. (원전은 1998에 출판).

32.

Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London: McGraw-Hill.

33.

Holahan, C. K., & Holahan, C. J. (1987). Self-efficacy, social support, and depression in aging:A longitudinal analysis. Journal of Gerontology, 42, 65-68.

34.

Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of Psychosomatic Research, 9, 213-312.

35.

Hori, M., & Shimazu, A. (2007). A stress management program for university students. Japanese Journal of Psychology, 78(3), 284-289.

36.

Horiuchi, S., Tsuda, A., Kim, E., Hong, K. S. Park, Y. S., & Kim, U (submitted). Relationships between stage of change for stress management behavior and perceived stress and coping.

37.

Horiuchi, S., Tsuda, A., Tanaka, Y., Okamura, H., Yajima, J., Tsuda, S. (in press). Stage of change distribution of stress management behavior in Japanese university students. Japanese Journal of Health Promotion.

38.

Horiuchi, S., Tsuda, A., Tanaka, Y., Yajima, J., & Tsuda, S. (in press). Development of the Japanese version of the Rhode Island Stress and Coping Inventory: Examination of reliability and validity. Behavioral Science Research.

39.

House, J. S., Landis, K. R., & Umberson, D. (1988). Social relationships and health. Science, 241, 540-545.

40.

Hur, H. S., Kim, U., & Park, Y. S. (2008). The influence of self-efficacy and social support on occupational achievement and job satisfaction: Longitudinal analysis of middle school teachers enrolled in teacher training programs. Paper presented at the XXIX International Congress of Psychology, p. 787. July 20-25, International Congress Centrum Berlin, Germany.

41.

Ikeda, K., (2002). Association between blood glucose control and self-efficacy as well as anxiety/depression in patients with type II diabetes mellitus. Niigata Medical Journal, 116(1), 41-47.

42.

Ikeda, K., Suzuki, T., Saito, N., Koike, T., Saito, K., & Muramatsu, Y. (2004). Association between blood glucose control and self-efficacy as well as anxiety/depression. Japanese Society of Psychosomatic Internal Medicine, 8(4), 243-246.

43.

Kim, U., & Park, Y. S. (2006a). Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents and culture. International Journal of Psychology, 41(4), 287-292.

44.

Kim, U., & Park, Y. S. (2006b). The scientific foundation of indigenous and cultural psychology: Transactional model of science. In U. Kim, K. S. Yang., & K. K. Hwang (Eds.), Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context. 24-48. New York: Springer.

45.

Kimura, A., Kobayashi, M., & Mastuda, O. (2002). A study on the stress processes for university students: Focus on the cognitive appraisal and individual factor. Bulletin of Integrated Research Center for Educational Practice, 27, 27-40.

46.

Kwon, Y. E., Park, Y. S., & Kim, U. (2000). Factors influencing academic achievement, stress and life-satisfaction among Korean college students: With specific focus on self-efficacy and social support. Paper presented at the 15th International Congress of the International Association for Cross -Cultural Psychology. p. 97. July 16-21. Polish Academy of Science, Pultusk, Poland.

47.

Kwon, Y. J., Kim, U., & Park, Y. S. (2007). Factors influencing happiness among Korean university students and their parents: With specific focus on social support and self-efficacy. Paper presented at the 7th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology. p.191. July 25-28, Magellan Sutera Harbour, Kota Kinabalu City, Malaysia.

48.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer- Verlag.

49.

Megumi, O., & Shinji, S. (2007). Psycho- educational program for preventing depression in female college students: A cognitive behavioral approach to promoting self-efficacy. Japanese Journal of Educational Psychology, 55(1), 106-119.

50.

Min, B. K., Park, Y. S., & Kim, U. (2002). Longitudinal study of adolescents life satisfaction: An analysis of social support and self-efficacy. Paper presented at the 25th International Congress of Applied Psychology. p.84. July, 7-12, Singapore.

51.

O'Leary, A., Shoor, S., Lorig, K., Holman, H. R. (1988). A cognitive-behavioral treatment for rheumatoid arthritis. Health Psychology, 7, 527-544.

52.

Padlina, O., Aubert, L., Gehring, T. M., Martin-Diener, E., & Somaini, B. (2001). Stages of change for perceived stress in a Swiss population sample: An explorative study. Soz.-Präventivmed, 46, 396-403.

53.

Park, Y. S. (2008). Parent-child relationship, academic achievement and quality of life: The role of self-regulation, social support, and efficacy beliefs in Korea. Invited keynote address at the XXIX International Congress of Psychology, p.168. July 20-25, International Congress Centrum Berlin, Germany.

54.

Pro-change (2006). Roadway to healthy living: A gide for effective stress management. Pro-change life style management manual, Pro-change behavior systems, Inc.

55.

Radloff, L. S. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401.

56.

Selye, H. (1982). History and present status of the stress concept. L. Goldberger., & S. Brentz. (Ed.). Handbook of stress, (pp.7-20). New York: The Free Press.

57.

Triandis, H. C. (1988). Collectivism and individualism: A reconceptualization of a basic concept in cross-cultural psychology. In G. K. Verma., & C. Bagley (Eds.). Personality, attitudes, and cognitions (pp. 60-95). London: MacMillan.

58.

Tsuda, A., Nagatomi, K., Murata, S., Inatani, F., & Tsuda, S. (2004). Toward the establishment of stress management research. Japanese Journal of Stress Science, 18(4), 163-176.

59.

Tsuda, A., Nagatomi, K., Tanaka, Y., Okamura, H., Yajima, J., & Tsuda, S. (2005). Health behaviors and health risk awareness in Japanese and English students. Japanese Journal of Health Psychology, 18(2), 1-15.

60.

Tsuda, A., & Prochaska, J. O. (Ed.). (2006). 新しいストレスマネジメントの実際. 現代のエスプリ 469, 至文堂.

61.

Wiedenfeld, S. A., O'Leary, A., Bandura, A., Brown, S., Levine, S., & Raska, K. (1990). Impact of perceived self-efficacy in coping with stressors on components of the immune system. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 1082-1094.

62.

島悟, 鹿野達男, 北村俊則, 浅井昌弘 (1985). 新しい抑 うつ性自己評価尺度について. 精神医学,27, 717–723.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제