바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

해군 병사들의 직무소진과 조직시민행동의 관계: 직무열의와 스마트폰을 통한 사회적 자본의 조절된 매개효과

The Relationships Among Job Burnout, Organizational Citizenship Behavior, Work Engagement, and Social Capital via Smartphone use in The Navy Soldiers on Duty: A Moderated Mediation Model

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2020, v.26 no.4, pp.409-433
https://doi.org/10.20406/kjcs.2020.11.26.4.409
김학래 (연세대학교)
설정훈 (연세대학교)
이기학 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 직무요구-자원 모형과 자원보존이론을 바탕으로 해군 병사들의 직무소진과 조직시민행동의 관계에서 직무열의와 스마트폰을 통한 사회적 자본의 조절된 매개효과 모형을 검증하였다. 먼저, 직무소진과 조직시민행동의 관계에서 직무열의의 매개효과를 검증하였으며, 직무소진이 직무열의에 영향을 미치는 과정에서 스마트폰을 통한 사회적 자본의 조절효과를 살펴보았다. 최종적으로, 조절효과와 매개효과 모형을 통합하여 직무소진이 직무열의를 통해 조직시민행동에 영향을 미치는 경로에서 스마트폰을 통한 사회적 자본의 조건 값에 따른 간접 효과(조절된 매개효과)를 검증하였다. 본 연구의 모형을 검증하기 위해 해군에서 복무하는 병사 336명을 대상으로 직무소진, 직무열의, 조직시민행동, 스마트폰을 통한 사회적 자본을 측정하는 설문을 실시했으며, 이 중 불성실하게 응답하거나 일부 문항에 응답하지 않은 12명을 제외하고 총 324명의 데이터를 분석에 사용했다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 우선 직무소진과 조직시민행동의 관계에서 직무열의의 완전 매개효과가 나타났다. 다음으로 직무소진이 직무열의를 매개로 조직시민행동에 이어지는 경로에서 스마트폰을 통한 사회적 자본의 조절된 매개 효과가 검증되었다, 특히 스마트폰을 통한 사회적 자본의 인식 수준 조건값이 높아질수록, 직무소진이 직무열의에 미치는 부적 영향력을 완충했으며, 결과적으로 조직시민행동에 미치는 간접효과의 영향력을 완화한다는 것을 확인할 수 있었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의, 시사점과 한계점 및 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.

keywords
직무소진, 직무열의, 조직시민행동, 사회적 자본, 스마트폰, 해군, 조절된 매개효과, job burnout, work engagement, organizational citizenship behavior, smartphone, moderated mediation

Abstract

This study attempted to verify the relationship between job burnout and organizational citizenship behavior among South Korean soldiers in the Navy force by applying the Job Demands-Resource Model and Conservation of Resource Theory, and the moderated mediating effect of social capital through the work engagement and smartphone use. The mediating effect of work engagement and the moderating effect of social capital via smartphone use were examined in the relation between job burnout and organizational citizenship behavior. We combine the mediation effect model and the moderation effect model and tested the moderated mediation effect. To perform this study, the survey was conducted on the navy soldier on duty, and total of 324 data were analyzed. The results of this study were as follows: the complete mediation effect of work engagement in the relation of job burnout and organizational citizenship behavior was verified, social capital via smartphone use moderated the relation between job burnout and work engagement, and the moderated mediation effect of social capital via smartphone use in the relation between job burnout and organizational citizenship behavior through work engagement was identified. Based on the results, implications, limitations, and future research directions of the current study were discussed.

keywords
직무소진, 직무열의, 조직시민행동, 사회적 자본, 스마트폰, 해군, 조절된 매개효과, job burnout, work engagement, organizational citizenship behavior, smartphone, moderated mediation

참고문헌

1.

강정희, 정선옥, 윤연금, 노미영, 최윤화, 김지은 (2011). 해군 함정에 근무하는 병사들의 우울, 군생활 스트레스, 인지된 조직적 지지의 관계. 군진간호연구, 29(2), 66-76.

2.

강종수 (2013). 병사들의 레질리언스가 군 생활 적응에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 13(1), 278-286.

3.

강현철 (2013). 구성타당도 평가에 있어서 요인분석의 활용. Journal of Korean Academy of Nursing, 43(5), 587-594.

4.

고미순, 이현숙, 고명숙 (2017). 병원간호사의 사회적 자본과 직무열의가 간호업무성과에 미치는 영향: 조직시민행동의 매개효과를 중심으로. 간호행정학회지, 23(1), 42-51.

5.

고재윤, 김병용, 구용진 (2010). JD-R model 을 이용한 종사원 소진과 직무열의에 관한 연구. 외식경영연구, 13(5), 47-65.

6.

국방부 (2018). 병 휴대전화 사용, 평일 외출 등 정책 추진방향 결정. 보도자료.

7.

국방부 (2019). 병 휴대전화 사용 시범운영 결과 분석. 보도자료.

8.

국방부 [웹사이트]. (2020년 4월 6일). Retrieved from https://www.mnd.go.kr/mbshome/mbs/ mnd/subview.jsp?id=mnd_011201000000

9.

권우영, 백승령 (2015). 폐쇄형 SNS 의 사용이 군 장병의 지각과 행동에 미치는 영향. Information Systems Review, 17(2), 193-218.

10.

권진구 (2018). 온라인에서의 커뮤니케이션 활동이 심리적 외상 회복에 미치는 영향: 외상사건을 경험한 해군 장병을 중심으로. 연세대학교 석사학위 논문.

11.

김기성 (2016). 항공사 승무원의 커뮤니케이션 만족이 직무열의와 소진 그리고 조직시민행동에 미치는 영향. 호텔관광연구, 18(6), 373-389.

12.

김명용 (2018). 노인의 스마트폰 이용이 생활만족도, 우울, 사회활동 및 사회적 지지에 미치는 영향. 한국산학기술학회 논문지, 19(11), 264-277.

13.

김영춘 (2008). 군 고급제대 지휘관의 전략적 리더십이 조직몰입과 조직시민행동에 미치는 영향: 임파워먼트의 매개효과와 개인특성의 조절효과. 동양대학교 대학원 박사학위논문.

14.

김옥란, 김완일 (2014). 군 병사의 군 생활 적응 척도 개발 및 타당화. 상담학연구, 15(4), 1627-1646.

15.

김재윤, 김정환, 김성철 (2013). 시각장애인의 스마트폰 이용이 사회적 자본과 정서적 웰빙에 미치는 영향에 관한 연구. 한국방송학보, 27(2), 157-185.

16.

김정은 (2013). 병사의 군생활 적응 위한 스트레스 대처모델 연구. 한국군사회복지학, 6(2), 5-38.

17.

노관석, 홍아정 (2012). 군 간부의 감성지능과 주관적 경력성공이 조직시민행동에 미치는 영향. 한국군사학논집, 68(3), 73-98.

18.

박노윤 (2011). 직무열의의 선행요인과 효과. 경영교육연구, 26, 543-573.

19.

박상혁, 윤여연 (2019). 접적지역 복무 병사의 적응도 결정요인에 대한 연구. The Journal of the Convergence on Culture Technology (JCCT), 5(3), 191-195.

20.

박용욱, 설정훈, 손영우 (2018). 직업소명의식과 지각된 사회적지지가 파병 군인의 파병 불안 감소에 미치는 영향: 상호작용효과를 중심으로. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 24(1), 63-77.

21.

박장한 (2012). 군 장병들의 갈등요인과 수준에따른 자살사고 결정요인 분석. 연세대학교 석사학위 논문.

22.

박재춘, 김성근 (2018). 직무자원은 직무소진에 대한 직무요구의 부정적인 효과를 완화시키는가?-업무 후 모바일기기 사용, 조직정치지각 및 상사 지원의 3차항 조절효과. 인적자원관리연구, 25(2), 19-39.

23.

배성만 (2018). 스마트폰 사용 유형이 사회적 자본에 미치는 영향. 청소년학연구, 25(10), 205-223.

24.

백수진 (2016). 직무재창조(Job Crafting)행동, 직무열의, 변화지향 행동간의 구조적 관계. 중앙대학교 박사학위 논문.

25.

설정훈 (2018). 군 복무 스트레스가 정신건강에 미치는 영향에서 심리적 강인성과 사회적 지지의 역할: 매개된 조절효과 분석. 한국심리학회지: 건강, 23(1), 57-79.

26.

설정훈, 박수현 (2015). 해군 장병의 스트레스와 인지적 정서조절전략이 정신건강 문제에 미치는 영향: 지각된 사회적 지지의 조절된 매개효과. Korean Journal of Clinical Psychology, 34(2), 553-578.

27.

손귀현, 손영우, 정은경 (2018). 여군들의 일-가정 갈등과 군 사기와의 관계: 직무소진의 매개효과와 유리천장 인식의 조절효과. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 31(1), 175- 194.

28.

신강현 (2003). 일반직 종사자를 위한 직무 소진 척도 (MBI-GS) 에 대한 타당화 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 16(3), 1- 17.

29.

신지은, 김정기, 서은국, 임낭연 (2017). 내향적인 사람은 어떻게 하면 더 행복해질까? 관계 중심적 행복관의 중요성. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 31(1), 41-60.

30.

안병주, 차민석 (2016). 소진과 이직의도가 조직시민행동에 미치는 영향: 일-가정갈등의 조절효과. 산업경제연구, 29(1), 411-433.

31.

오명자, 박희현, 이주희, 권재환 (2013). 병사의 군 생활 스트레스와 군 생활 적응의 관계에서 낙관성의 중재효과. 상담학연구, 14(2), 1051-1065.

32.

유창민 (2018). 우리나라 청소년의 결속형 사회적 자본 형성 변화 과정: 가족, 학교, 지역사회 각 영역별 결속형 사회적 자본 변화궤적과 예측요인 탐색. 보건사회연구, 38(1), 556-595.

33.

유치성, 박인조, 손영우 (2016). 군 간부들의 학습된 무력감, 우울, 조직몰입 및 직무열의의 관계: 우울의 매개효과 및 소명감의 조절효과를 중심으로. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 22(3), 431-453.

34.

이대식, 서혜석, 변상해 (2016). 육군병사의 군 생활 스트레스, 자살생각이 군 생활적응에 미치는 영향: 사회적 지지의 매개효과 중심으로. 한국군사회복지학, 9(1), 5-31.

35.

이지영, 이희수 (2015). 관리자의 감성리더십과 영업사원의 긍정심리자본, 소진, 직무열의 간의 구조적 관계분석. 기업교육과인재연구, 17, 129-157.

36.

이지우 (2010). 직무열의(Job engagement)의 연구 동향과 과제. 경영경제, 43(1), 167-191.

37.

장재현, 이기학 (2013). 외상경험에 의한 심리적 어려움과 회복요인에 대한 개념도 연구: 천안함 피격사건 생존장병을 중심으로. 상담학연구, 14(2), 1145-1164.

38.

전동우 (2010). 군 입대 동기와 입대유형(징집, 모집)이 심리적 성과에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문.

39.

정교태, 장수덕, 이채화 (2012). 군 초급간부의 공감지향적 행동과 감정소진이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 한국국방경영분과학회지, 38(1), 155-175.

40.

정복련, 이선미, 전상희, 정선옥, 한석옥 (2007). 해군 함정 승조원의 스트레스 및 피로도분석. 군진간호연구, 25, 191-207.

41.

조병하, 양해술 (2008). 조직시민행동의 리더십 영향에 대한 신뢰의 매개효과. 한국콘텐츠학회논문지, 8(9), 204-217.

42.

천세구, 채성기, 이재창 (2016). 병사들의 군 생활 스트레스와 적응 간의 관계에서 사회적 지지의 조절효과. 인문사회과학연구, 17, 31-57.

43.

최현주, 이자영 (2012). 직업군인 (부사관) 의 소진 경험에 대한 질적 연구. 상담학연구, 13(6), 2777-2802.

44.

홍경숙, 최윤경 (2014). 군의관 미승조 함정 해군 의무부사관의 직무분석. 군진간호연구, 32(2), 43-56.

45.

Arshadi, N. (2014). The mediating role of work motivation in the relationship between emotional exhaustion and job performance based on Conservation of Resources model. International Journal of Behavioral Sciences, 7(4), 337-345.

46.

Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands-resources theory: taking stock and looking forward. Journal of Occupational Health Psychology, 22(3), 273.

47.

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD-R approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 389-411.

48.

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Verbeke, W. (2004). Using the job demands‐resources model to predict burnout and performance. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in Alliance with the Society of Human Resources Management, 43(1), 83-104.

49.

Bian, M., & Leung, L. (2015). Linking loneliness, shyness, smartphone addiction symptoms, and patterns of smartphone use to social capital. Social Science Computer Review, 33(1), 61-79.

50.

Bresó, E., Salanova, M., & Schaufeli, W. B. (2007). In search of the “third dimension” of burnout: Efficacy or inefficacy?. Applied Psychology, 56(3), 460-478.

51.

Chiu, S. F., & Tsai, M. C. (2006). Relationships among burnout, job involvement, and organizational citizenship behavior. The Journal of Psychology, 140(6), 517-530.

52.

Cho, J. (2015). Roles of smartphone app use in improving social capital and reducing social isolation. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(6), 350-355.

53.

Christian, M. S., Garza, A. S., & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology, 64(1), 89-136.

54.

Cornwell, E. Y., & Waite, L. J. (2009). Measuring social isolation among older adults using multiple indicators from the NSHAP study. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 64(1), 38-46.

55.

Cunradi, C. B., Moore, R. S., & Ames, G. (2008). Contribution of occupational factors to current smoking among active-duty US Navy careerists. Nicotine & Tobacco Research, 10(3), 429-437.

56.

Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F., & Schaufeli, W. B. (2001). The job demands- resources model of burnout. Journal of Applied Psychology, 86(3), 499-512.

57.

DeWall, C. N., & Richman, S. B. (2011). Social exclusion and the desire to reconnect. Social and Personality Psychology Compass, 5, 919-932.

58.

Diener, E., & Seligman, M. E. P. (2002). Very happy people. Psychological Science, 13, 81-84.

59.

Doty, D. H., & Glick, W. H. (1998). Common methods bias: does common methods variance really bias results?. Organizational Research Methods, 1(4), 374-406.

60.

Friedman, R., Tidd, S. T., Currall, S. C., & Tsai, J. C. (2000). What goes around comes around: The impact of personal conflict style on work conflict and stress. The International Journal of Conflict Management, 11(1), 32-55.

61.

Fritz, C., Lam, C. F., & Spreitzer, G. M. (2011). It’s the little things that matter: An examination of knowledge workers’ energy management. The Academy of Management Perspectives, 25, 28-39.

62.

Hakanen, J. J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of School Psychology, 43(6), 495-513.

63.

Hakanen, J. J., & Schaufeli, W. B. (2012). Do burnout and work engagement predict depressive symptoms and life satisfaction? A three-wave seven-year prospective study. Journal of Affective Disorders, 141(2-3), 415-424.

64.

Halbesleben, J. R. (2006). Sources of social support and burnout: A meta-analytic test of the conservation of resources model. Journal of Applied Psychology, 91(5), 1134.

65.

Halbesleben, J. R., & Bowler, W. M. (2007). Emotional exhaustion and job performance: The mediating role of motivation. Journal of Applied Psychology, 92(1), 93-106.

66.

Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical mediation analysis in the new millennium. Communication Monographs, 76(4), 408-420.

67.

Hayes, A. (2013). PROCESS SPSS Macro [Computer software and manual].

68.

Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44(3), 513.

69.

Holland, J., Reynolds, T., & Weller, S. (2007). Transitions, networks and communities: The significance of social capital in the lives of children and young people. Journal of Youth Studies, 10(1), 97-116.

70.

James, L. R., & Brett, J. M. (1984). Mediators, moderators, and tests for mediation. Journal of Applied Psychology, 69(2), 307.

71.

Leiter, M. P., & Maslach, C. (1988). The impact of interpersonal environment on burnout and organizational commitment. Journal of Organizational Behavior, 9(4), 297-308.

72.

Leiter, M. P., & Maslach, C. (2017). Burnout and engagement: Contributions to a new vision. Burnout Research, 5, 55-57.

73.

Lin, N. (2002). Social capital: A theory of social structure and action (Vol. 19). Cambridge university press.

74.

Liu, X., Liu, X. C., & Wei, R. (2014). Maintaining social connectedness in a fast-changing world: Examining the effects of mobile phone uses on loneliness among teens in Tibet. Mobile Media & Communication, 2(3), 318-334.

75.

Llorens-Gumbau, S., & Salanova-Soria, M. (2014). Loss and gain cycles? A longitudinal study about burnout, engagement and self-efficacy. Burnout Research, 1(1), 3-11.

76.

Kim, Y., Wang, Y., & Oh, J. (2016). Digital media use and social engagement: How social media and smartphone use influence social activities of college students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(4), 264-269.

77.

Konovsky, M. A., & Pugh, S. D. (1994). Citizenship behavior and social exchange. Academy of Management Journal, 37(3), 656-669.

78.

Kuok, A. C., & Taormina, R. J. (2017). Work engagement: Evolution of the concept and a new inventory. Psychological Thought, 10(2), 262-287.

79.

Makikangas, A., Feldt, T., Kinnunen, U., & Tolvanen, A. (2012). Do low burnout and high work engagement always go hand in hand? Investigation of the energy and identification dimensions in longitudinal data. Anxiety, Stress & Coping, 25(1), 93-116.

80.

Maner, J. K., DeWall, C. N., Baumeister, R. F., & Schaller, M. (2007). Does social exclusion motivate interpersonal reconnection? Resolving the “porcupine problem.” Journal of Personality and Social Psychology, 92, 42-55.

81.

Maricuțoiu, L. P., Sulea, C., & Iancu, A. (2017). Work engagement or burnout: Which comes first? A meta-analysis of longitudinal evidence. Burnout research, 5, 35-43.

82.

Maslach, C., Jackson, S. E., W. B., & Leiter, M. P. (1996). The Maslach Burnout Inventory (3rd ed), Palo alto, CA: Consulting Psychologists Press.

83.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52(1), 397-422.

84.

Moeller, J., Ivcevic, Z., White, A. E., Menges, J. I., & Brackett, M. A. (2018). Highly engaged but burned out: Intra-individual profiles in the US workforce. Career Development International. 23(1), 86-105.

85.

Nolan, S., Hendricks, J., Ferguson, S., & Towell, A. (2017). Social networking site (SNS) use by adolescent mothers: Can social support and social capital be enhanced by online social networks?–A structured review of the literature. Midwifery, 48, 24-31.

86.

Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington Books/DC Heath and Com.

87.

Organ, D. W., & Ryan, K. (1995). A meta analytic review of attitudinal and dispositional predictors of organizational citizenship behavior. Personnel Psychology, 48(4), 775-802.

88.

Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. sage.

89.

Pempek, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 227-238.

90.

Preacher, K. J., Rucker, D. D., & Hayes, A. F. (2007). Addressing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42(1), 185-227.

91.

Putnam, R. (1993). The prosperous community: Social capital and public life. The american prospect, 13(4), 249-259.

92.

Putnam, R. D. (1995). Tuning in, tuning out: The strange disappearance of social capital in America. PS: Political Science & Politics, 28(4), 664-683.

93.

Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived organizational support: A review of the literature. Journal of Applied Psychology, 87(4), 698.

94.

Rich, B. L., Lepine, J. A., & Crawford, E. R. (2010). Job engagement: Antecedents and effects on job performance. Academy of Management Journal, 53(3), 617-635.

95.

Salanova, M., Schaufeli, W. B., Xanthopoulou, D., & Bakker, A. B. (2010). The gain spiral of resources and work engagement: Sustaining a positive worklife. In Bakker. Arnold. B(Eds.), Work engagement: A handbook of essential theory and research, 118-131. New York, NY, US: Psychology Press.

96.

Salmela‐Aro, K., & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of demands-resources model. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 137-151.

97.

Sargent, L. D., & Terry, D. J. (2000). The moderating role of social support in Karasek's job strain model. Work & Stress, 14(3), 245-261.

98.

Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(3), 293-315.

99.

Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716.

100.

Schaufeli, W. B., & Salanova, M. (2007). Efficacy or inefficacy, that's the question: Burnout and work engagement, and their relationships with efficacy beliefs. Anxiety, Stress, and Coping, 20(2), 177-196.

101.

Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92.

102.

Sonnentag, S. (2017). A task-level perspective on work engagement: A new approach that helps to differentiate the concepts of engagement and burnout. Burnout Research, 5, 12-20.

103.

Stephenson, L. E., & Bauer, S. C. (2010). The role of isolation in predicting new principals’ burnout. International Journal of Education Policy and Leadership, 5(9), 1-17.

104.

Stromgren, M., Eriksson, A., Bergman, D., & Dellve, L. (2016). Social capital among healthcare professionals: A prospective study of its importance for job satisfaction, work engagement and engagement in clinical improvements. International Journal of Nursing Studies, 53, 116-125.

105.

Syrek, C. J., Kuhnel, J., Vahle-Hinz, T., & De Bloom, J. (2018). Share, like, twitter, and connect: Ecological momentary assessment to examine the relationship between non-work social media use at work and work engagement. Work & Stress, 32(3), 209-227.

106.

Yoo, C. (2018). Longitudinal Relationship between academic stress and bonding social capital: Risk and protective roles of ‘bonding social capital and academic stress’ according to specific situations in South Korean adolescents. Child Indicators Research, 11(1), 245-261.

107.

Williams, D. (2006). On and off the’Net: Scales for social capital in an online era. Journal of Computer-mediated Communication, 11(2), 593- 628.

108.

Zacher, H., Brailsford, H. A., & Parker, S. L. (2014). Micro-breaks matter: A diary study on the effects of energy management strategies on occupational well-being. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 287-297.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제