바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사회 계층에 따른 가치 차이: 자기 참조 가치 대 문화 참조 가치

Value differences by social class: Self-referenced values versus culture-referenced values

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2018, v.24 no.4, pp.563-592
https://doi.org/10.20406/kjcs.2018.11.24.4.563
전혜빈 (성신여자대학교 심리학과)
박혜경 (성신여자대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 사회 계층에 따라 스스로 중요하게 여기는 가치(자기 참조 가치)와 일반적인 한국인들이 중요하게 여길 것이라고 지각하는 가치(문화 참조 가치)가 다른지 살펴보았다. 연구 1에서는 세계가치관조사 6차 한국 자료를 통해 19세 이상인 남녀 1,140명의 사회 계층에 따른 자기 참조 가치 중요도를 살펴보았다. 그 결과, 사회 계층이 높을수록 박애와 쾌락주의를 더 중요시하였고, 보편주의와 전통을 덜 중요시하는 것으로 나타났다. 연구 2에서는 일반적인 한국인들이 중요하게 여길 것이라고 지각하는 가치에 대해 묻는 문화 참조 질문지를 추가하여, 자기 참조 가치와 문화 참조 가치에 있어 사회 계층에 따른 차이를 살펴보았다. 그 결과, 사회 계층이 높을수록 개인주의적인 가치 영역(권력, 성취)이 자신에게 더 중요하다고 응답한 반면, 연구 1의 결과와 마찬가지로 보편주의는 덜 중요하다고 응답하였다. 이와 반대로, 문화 참조 가치와 관련해서는 사회 계층이 높을수록 일반적인 한국인들이 개인주의적인 가치 영역(자기주도성, 쾌락주의)을 덜 중요하게 여기고, 집단주의적인 가치인 전통을 더 중요하게 여길 것이라고 응답하였다. 이는 사회 계층에 따라 스스로 중요하게 여기는 가치와 자신의 문화에서 중요하게 여겨진다고 지각하는 가치가 다르다는 점을 보여준다. 이러한 결과들을 토대로 사회 계층에 대한 문화심리학적 연구의 필요성과 문화를 측정함에 있어 문화 참조 접근이 가지는 함의를 논하고 후속 연구 방향을 제시하였다.

keywords
social class, values, self-referent ratings, culture-referent ratings, 사회 계층, 가치, 자기 참조, 문화 참조

Abstract

In this research, it was examined whether the importance of value of self(i.e., self-referenced values) and the perceived importance of values of average Koreans(i.e., culture-referenced values) differ according to social class. In Study 1, differences in the importance of self-referenced values according to the social class of 1,140 adults aged over 19 years old were examined using Korean data from the World Values Survey. Findings showed that higher social class was associated with higher levels of Hedonism (which belongs to the individualistic value domain) and Benevolence, and lower levels of Tradition (which belongs to the collectivistic value domain) and Universalism. In Study 2, culture-referent questionnaires were added to examine the differences in self-referenced values and culture-referenced values according to social class. Findings showed that higher social class was associated with greater importance attached to individualistic value domain (namely, Power and Achievement), and as a result of Study 1, less importance attached to Benevolence towards the self. On the contrary, for culture-referent ratings, higher social class was associated with lower perceptions of the importance of individualistic value domain (namely, Self-direction and Hedonism) and greater importance attached to Tradition (which belongs to the collectivistic value domain) for average Koreans. These results suggest that the importance of self-referenced values and culture-referenced values differ by social class. The need for social class research taking into account culture and the importance of the culture-referent ratings is highlighted. Future directions for research are discussed.

keywords
social class, values, self-referent ratings, culture-referent ratings, 사회 계층, 가치, 자기 참조, 문화 참조

참고문헌

1.

강원택 (2013). 한국 선거에서의 ‘계급 배반 투표’와 사회 계층. 한국정당학회보, 12, 5-28.

2.

강원택, 김병연, 안상훈, 이재열, 최인철 (2014). 당신은 중산층입니까: 서울대 교수 5인의 계층 갈등 대해부!, 21세기북스.

3.

김경미, 류승아, 최인철 (2012). 가족간 식사, 통화 및 여가활동과 중년기의 행복. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 18, 279-300.

4.

김도영 (2015). 사회경제적 지위가 건강수준과 의료서비스 이용에 미치는 영향에 관한 연구, 인문사회과학연구, 16, 329-369.

5.

김범준 (2016). 사회계층의 심리: 문화적 사고성향 (분석적-종합적 사고)과 사회비교성향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 30, 19 -36.

6.

김병조 (2000). 한국인 주관적 계층의식의 특성과 결정요인, 한국사회학, 34(여름호), 241-268.

7.

김연신, 최한나 (2009). Schwartz의 보편적 가치 이론의 적용 타당성 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23, 1-16.

8.

김위정 (2012). 계층간 학력 격차의 변화: 학교정책의 영향을 중심으로, 교육사회학연구, 22, 49-75.

9.

김진영 (2007). 사회경제적 지위와 건강의 관계, 한국사회학, 41, 127-153.

10.

박수억 (2011). 낮은 사회경제적 배경을 가진 학생들의 학업성취도에 대한 학교효과, 교육사회학연구, 21, 55-76.

11.

박정은, 박혜경 (2017). 공적 자기와 사적 자기의 통합 및 분화와 여성의 주관적 안녕감 간의 관계. 한국심리학회지: 여성, 22, 23- 45.

12.

박혜경 (2012). 언제 가치에 따라 행동하는가? 가치의 실제 자기 중요도 및 지각된 사회적 중요도와 행동의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 26, 25-43.

13.

박혜경 (2015). 도덕판단과 처벌판단에서 사회경제적 지위의 역할에 대한 개관. 한국심리학회지: 법정, 6, 53-69.

14.

백병부 (2012). 가정배경에 따른 학업성취 격차와 수행평가의 관계, 교육사회학연구, 22, 111-131.

15.

변상우 (2018). 사회계층에 대한 재조명. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 24, 101-130.

16.

서지영, 정영숙 (2012). 연령에 따른 가치구조의 발달. 한국심리학회지: 발달, 25, 21-44.

17.

오경자, 박규리, 오서진 (2010). 해외거주 후 국내대학에 진학한 귀국 대학생의 문화적응양상과 심리사회적 적응. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 16, 125-146.

18.

유홍준, 김월화 (2002). 한국사회의 직업지위에 관한 연구. 한국직업능력개발원. 직업능력개발연구, 5, 35-66.

19.

유홍준, 김월화 (2013). 직업위세 영향요인 분석. 한국사회학회 사회학대회 논문집, 169- 178.

20.

이왕원, 김문조, 최 율 (2016). 한국사회의 계층귀속감과 상향이동의식 변화, 한국사회학, 50, 47-284.

21.

조인주 (2010). 재미 한인 남성의 우울증 실태 및 영향요인. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 16, 221-240.

22.

최정원, 이영호 (2014). 개정된 가치묘사질문지(PVQ-R) 한국판 타당도 연구. 한국심리학회지: 일반, 33, 553-593.

23.

통계청. http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd=4012에서 2017,10,10 자료 얻음.

24.

황수경 (2017, 5, 22). 지니계수에도 안 잡히는 소득 불평등... ‘계층 이동 사다리’ 사라졌기 때문. 조선일보. http://biz.chosun.com/site/data/html_dir/2017/05/21/2017052101900.html 에서 2017, 10, 17 자료 얻음.

25.

Adler, N. E., Epel, E. S., Castellazzo, G., & Ickovics, J. R. (2000). Relationship of subjective and objective social status with psychological and physiological functioning: Preliminary data in healthy, White women. Health Psychology, 19, 586-592.

26.

Caprara, G. V., Schwartz, S., Capanna, C., Vecchione, M., & Barbaranelli, C. (2006). Personality and politics: Values, traits, and political choice. Political Psychology, 27, 1-28.

27.

Cohen, A. B. (2009). Many forms of culture. American Psychologist, 64, 194-204.

28.

Diemer, M. A., Mistry, R. S., Wadsworth, M. E., Lopez, I., & Reimers, F. (2013). Best practices in conceptualizing and measuring social class in psychological research. Analyses of Social Issues and Public Policy, 13, 77-113.

29.

Fischer, R. (2004). Standardization to account for cross-cultural response bias: A classification of score adjustment procedures and review of research in JCCP. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35, 263-282.

30.

Fischer, R. (2006). Congruence and functions of personal and cultural values: Do my values reflect my culture’s values?. Personality and Social Psychology Bulletin, 32, 1419-1431.

31.

Grossmann, I., & Varnum, M. E. (2011). Social class, culture, and cognition. Social Psychological and Personality Science, 2, 81-89.

32.

Hanel, P. H., Wolfradt, U., Lins de Holanda Coelho, G., Wolf, L. J., Vilar, R., Monteiro, R. P., ..., & Maio, G. R. (2018). The Perception of Family, City, and Country Values Is Often Biased. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49, 831-850.

33.

Heine, S. J. (2016). Cultural psychology. (3rd ed). New York: WW Norton & company.

34.

Kraus, M, W., Cote, S., & Keltner, D. (2010). Social class, contextualism, and empathic accuracy. Psychological Science, 21, 1716-1723.

35.

Kraus, M. W., & Keltner, D. (2009). Signs of socioeconomic status: A thin-slicing approach. Psychological Science, 20, 99-106.

36.

Kraus, M. W., Piff, P. K., & Keltner, D. (2009). Social class, sense of control, and social explanation. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 992-1004.

37.

Kraus , M. W., Piff, P. K., & Keltner, D. (2011). Social class as culture: The convergence of resources and rank in the social realm. Current Directions in Psychological Science, 20, 246-250.

38.

Kraus, M. W., Piff, P. K., Mendoza-Denton, R., Rheinschmidt, M. L., & Keltner, D. (2012). Social class, solipsism, and contextualism: how the rich are different from the poor. Psychological Review, 119, 546-572.

39.

Magee, J. C., & Smith, P. K. (2013). The social distance theory of power. Personality and Social Psychology Review, 17, 158-186.

40.

Markus, H. M., & Conner, A. (2013). Clash! 8 cultural conflicts that make us who we are. New York: Hudson Street Press.

41.

Oishi, S., Schimmack, U., Diener, E., & Suh, E. M. (1998). The measurement of values and individualism-collectivism. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 1177-1189.

42.

Piff, P. K., Kraus, M. W., Cote, S., Cheng, B. H., & Keltner, D. (2010). Having less, giving more: the influence of social class on prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 99, 771-784.

43.

Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theoretical advances and empirical tests in 20 countries. Advances in Experimental Social Psychology, 25, 1-65.

44.

Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and contents of human values?. Journal of Social Issues, 50, 19-45.

45.

Schwartz, S. H. (2003). A proposal for measuring value orientations across nations. Questionnaire Package of the European Social Survey, 259-290.

46.

Schwartz, S. H. (2014). Rethinking the concept and measurement of societal culture in light of empirical findings. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45, 5-13.

47.

Schwartz, S. H., & Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 550-562.

48.

Schwartz, S. H., & Bilsky, W. (1990). Toward a theory of the universal content and structure of values: Extensions and cross-cultural replications. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 878-891.

49.

Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., ..., & Dirilen-Gumus, O. (2012). Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology, 103, 663-688.

50.

Snibbe, A. C., & Markus, H. R. (2005). You can’t always get what you want: educational attainment, agency, and choice. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 703-720.

51.

Stephens, N. M., Fryberg, S. A., Markus, H. R., Johnson, C. S., & Covarrubias, R. (2012). Unseen disadvantage: how American universities’ focus on independence undermines the academic performance of first-generation college students. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1178-1197.

52.

Stephens, N. M., Markus, H. R., & Townsend, S. S. (2007). Choice as an act of meaning: the case of social class. Journal of Personality and Social Psychology, 93, 814-830.

53.

Triandis, H. C. (1996). The psychological measurement of cultural syndrome. American Psychologist, 51, 407-415.

54.

Wan, C., Chiu, C. Y., Peng, S., & Tam, K. P. (2007). Measuring cultures through intersubjective cultural norms: Implications for predicting relative identification with two or more cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38, 213-226.

55.

Wan, C., Chiu, C. Y., Tam, K. P., Lee, S. L., Lau, I. Y. M., & Peng, S. (2007). Perceived cultural importance and actual self-importance of values in cultural identification. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 337-354.

56.

Wike. R., (2013, Nov, 15). The global consensus: Inequality is a major problem. Pew Research Center. http://www.pewresearch.org/fact-tank/2013/11/15/the-global-consensus-inequality-is-a- major-problem/ 에서 2017,10,10 자료 얻음.

57.

Zou, X., Tam, K. P., Morris, M. W., Lee, S. L., Lau, I. Y. M., & Chiu, C. Y. (2009). Culture as common sense: Perceived consensus versus personal beliefs as mechanisms of cultural influence. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 579-597.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제