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직장 내 갈등경험의 과정에 대한 탐색적 연구

An Exploratory Study on Work Conflict Experience

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2014, v.20 no.3, pp.205-233
이다원 (충남대학교)
이선희 (충남대학교)
한민 (우송대학교)
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초록

본 연구는 한국의 사회문화적 맥락 내에서 직장인들이 경험하는 갈등의 의미와 현상을 당사자의 입장에서 통합적으로 기술하고자 하였다. 이를 위해 서로 다른 직종에 종사하는 직장인 11명을 연구대상으로 선정하고 심층면접을 통해 자료를 수집하고 근거이론의 방법에 따라 분석을 실시하였다. 개방코딩을 통해 102개의 개념, 63개의 하위범주와 32개의 범주가 도출되었고, 이를 토대로 축코딩을 실시하였다. 우선, 갈등의 중심현상으로 ‘부정적 정서’를 설정한 다음, 인과적 조건으로 ‘상대의 업무방식’을, 인과조건에 영향을 미치는 맥락 조건으로는 조직과 업무적인 측면의 ‘상황 특성’, 갈등을 유발한 ‘대상 특성’과 갈등 당사자인 ‘당사자 특성’, 그리고 양자 사이의 관계인 ‘상호성’을 도출하였다. 작용/상호작용 전략은 ‘회피하기’와 ‘감정 표출하기’, ‘해결 노력’을 꼽았으며, 작용/상호작용 전략의 강도를 조절하는 중재조건으로는 갈등에 관여된 사람들의 ‘관계’와 갈등을 경험하는 ‘당사자 특성’, 중재자의 ‘중재 여부’, 그리고 ‘조직/업무 특성’이 도출되었다. 마지막으로 결과는 ‘갈등의 지속’과 ‘인사 변경’ 외에 ‘긍정적 효과’로 정리되었다. 이후, 선택코딩에서는 ‘갈등에 대처하기’를 핵심범주로 꼽아 ‘회피형’, ‘감정해소형’, ‘문제해결형’의 세 가지 유형을 도출하였다. 본 연구는 직장 내 갈등을 일회성 사건으로 보고 사회문화적 맥락에 대한 고려 없이 논의해 온 기존 경험적 연구의 한계를 보완하는 실제적 갈등현상의 특징에 대해 기술하였다. 또한 추후 갈등 관련 경험적 연구의 이론적 토대가 될 수 있는 통합적인 모형을 제시했다는 데에서 그 의의를 찾을 수 있다.

keywords
work conflict, grounded theory, socio-cultural context, 직장 내 갈등, 근거이론, 사회문화적 맥락

Abstract

This study aims to identify work conflicts in Korean socio-cultural context by applying grounded theory. Survey has been conducted through in-depth interviews with 11 different employees from various occupational categories. Data collected from the survey were then analyzed based on the grounded theory of Strauss and Corbin (1998), thus resulted in a paradigm model consisting of 31 categories, 63 subcategories, and 100 concepts by open coding. Axial coding was then conducted and the results were as follows. The causal condition was the ‘character of an opponent’. Contextual conditions which affect the causal condition were ‘situational characteristics’, ‘character of an opponent’, ‘character of oneself’, and their ‘mutuality’. ‘Negative feeling’ was the central phenomena of work conflict and action/interaction strategies were verified to be ‘avoidance’, ‘expression’, ‘effort toward solving problems’ and ‘increasing conflict’. Intervening conditions were ‘interrelation’, ‘intervention’, and ‘group/task characteristics’. The consequences were organized as ‘conflict continuance’, ‘personnel change’ and ‘positive effect’. Through selective coding, ‘managing with the conflict’ was derived as core-category and three different types of management were classified. Ultimately, this study shows how employees work in Korea experience the work conflicts and what kinds of socio-cultural factors have influence on the work conflicts, which can supplement previous inadequate empirical research. Also, this study can provide implications and suggestions as a fundamental integrated model for the future empirical research on work conflicts.

keywords
work conflict, grounded theory, socio-cultural context, 직장 내 갈등, 근거이론, 사회문화적 맥락

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제