바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학업스트레스와 문화진입스트레스가 한국인 해외유학생의 심리적 적응에 미치는 영향

The Influence of academic stress and acculturative stress of Republic of Korean studying abroad on psychological adjustment

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2014, v.20 no.2, pp.67-88
김경숙 (한국상담대학원대학교)
김민희 (한국상담대학원대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 재외 한국인 유학생들이 경험하는 학업스트레스와 문화진입스트레스가 심리적 적응에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 영어권 국가의 대학과 대학원에 재학 중인 대한민국 남녀 유학생 152명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 상관분석 결과, 학업스트레스와 문화진입스트레스는 주관적 안녕감, 삶의 만족과는 부적상관을 가지고 우울, 불안과는 정적상관을 가짐을 확인하였다. 위계적 회귀분석 결과, 인구통계학적 변인은 심리적 안녕감과 삶의 만족, 우울에는 유의미한 설명력을 가졌으나, 불안에는 유의미한 설명력을 가지지 못하는 것으로 나타났다. 또한 인구통계학적 변인의 효과를 통제한 상태에서 학업스트레스와 문화진입 스트레스는 심리적 안녕감, 삶의 만족, 우울, 불안에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 마지막으로 본 연구의 제한점, 의의, 후속연구의 방향에 대해 논의하였다.

keywords
south Korean students studying abroad, Academic stress, Acculturation stress, psychological adjustment, 한국인 해외유학생, 학업스트레스, 문화진입스트레스, 심리적 적응

Abstract

This Study examined impact of academic stress and acculturation stress experienced by overseas Republic of Korean students on psychological adjustment. For this purpose, the 152 female and male Korean students attending in undergraduate and graduate course in English speaking countries were surveyed. Academic stress and acculturation stress has negative correlation with psychological wellbeing and life satisfaction but has positive correlation with depression and anxiety. Hierarchical regression analysis confirmed that demographic variables predicted psychological well-being, life satisfaction and depression except anxiety. After controlling the demographic variables, academic stress and acculturation stress predicted psychological well-being, life satisfaction, depression and anxiety. Finally, limitations of this study, the significance, the direction of future research are discussed.

keywords
south Korean students studying abroad, Academic stress, Acculturation stress, psychological adjustment, 한국인 해외유학생, 학업스트레스, 문화진입스트레스, 심리적 적응

참고문헌

1.

계은주 (2001). 특성불안과 우울 수준에 따른 자아방어기제 사용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문.

2.

고설동 (2012). 재한 중국유학생의 문화적응 유형에 따른 지각된 사회적 지지, 대인관계 스트레스 대처. 부산대학교 대학원 심리학과 석사학위논문.

3.

고현석, 민경환, 김민희 (2012). 자존감, 자존감 안정성, 자기개념 명료성. 심리적 적응과의 관계 탐색. 한국상담심리학회지: 일반, 31(3), 825- 846.

4.

교육과학기술부 (2011). 2010년도 국외 한국인 유학생 통계. 정책자료, 교육정책일반.

5.

권미경, 이순형 (2010). 조기해외유학 아동과 청소년의 스트레스와 적응: 문화적응이론에 근거하여. 인간발달연구, 17(1), 145-171.

6.

김명소, 김혜원, 차경호 (2001). 심리적 안녕감의 구성개념 분석: 한국성인 남녀를 대상으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(2), 19-30.

7.

김상옥, 전영자 (2013). 대학생의 자아분화, 자아존중감과 정신건강간의 관계-우울, 불안을 중심으로, 한국생활과학회지, 22(4), 539- 558.

8.

김삼화 (2005). 다문화적 맥락에서의 대인관계 교육 프로그램 개발. 서울대학교 박사학위 논문.

9.

김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.

10.

김소정, 송하나 (2011). 재한 중국유학생의 인지적 종결욕구, 자아존중감과 학교적응, 심리적 안녕감의 관계, 한국심리학회지: 학교, 8(2), 219-234.

11.

김현미, 방희정, 소유경, 옥 정, 김은경 (2006). 한국 남녀 대학생 집단에서의 자아해석이 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한국심리학회지: 여성, 11(4), 437-458.

12.

김현옥 (2011). 재한 동아시아유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형이 심리적 안녕감과 우울 에 미치는 영향. 충북대 대학원 석사학위 논문.

13.

김현주, 유성경 (2007). 미국 조기 유학 청소년의 적응과정 연구. 상담학연구, 9(2), 615- 644.

14.

문한식, MorrisTony, 김정완 (2013). 재한 여학생들의 유학생활 부적응에 따른 스포츠 참여가 심리적 안녕감, 자아존중감 및 학교적응에 미치는 효과, 한국체육교육학회, 18(1), 29-52.

15.

박일경, 이상민, 최보영, Yuanying Jin, 이자영 (2010). 5요인 성격특성과 학업소진의 관계. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 24(1), 81-93.

16.

박영숙, 박광배, 최상진, Marsella, 김주한 (2002). 미국 일시거주 한인 아동 및 청소년의 사회문화적 적응 촉진을 위한 인터넷 상담교육 프로그램의 효과 검증. 한국심리학회지: 일반, 21(2), 97-139.

17.

백일민 (2011). 미국내 한국인 유학생의 영어자신감과 정서조절곤란, 문화적응의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

18.

서한나 (2009). 아시아권 유학생의 지각된 차별감 수준이 우울 및 불안에 미치는 영향: 민족적 정체감 의 매개효과를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

19.

성현란 (2011). 남편의 성역할 고정관념, 다문화 감수성 및 아내문화수용이 결혼이주여성의 문화적응, 결혼 및 삶의 만족에 미치는 영향: 대구경북지역 다문화 가정. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 17(2), 219- 239.

20.

신민섭, 조준현, 홍강의 (1996). 청소년의 자아상과 사회적 민감성 간의 관계에 대한 연구: 자아상-우울․불안․사회적 민감성 간의 구조적 관계분석. 소아․청소년정신의학, 7(1), 61-67.

21.

야노 미찌코. (2002). 재한 일본 유학생의 스트레스 사건에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문.

22.

이수연 (2009a). 문화적응 스트레스가 조기유학생의 내재화 문제에 미치는 영향: 자아존중감과 학교생활 만족도의 매개효과. 미래청소년학회지, 6(2), 45-62.

23.

이수연 (2009b). 미주지역 조기유학 청소년의 우울에 관련된 요인. 청소년학연구, 16(5). 99-120.

24.

이승종 (1995). 문화이입과정 스트레스와 유학생 신념체계 및 사회적 지지와의 관계. 연세대학교 대학원 교육학 석사학위 논문.

25.

이영복, 이상민, 이자영 (2009). 한국형 학업소진 척도개발 및 타당화. 한국교육학연구, 15(3). 59-78.

26.

이지민 (2007). 자아정체감과 학교적응이 청소년의 우울에 미치는 영향. 상담학연구, 8(4), 1593-1603.

27.

이현아 (2011). 완벽주의가 학업열의와 학업소진에 미치는 영향; 동기와 목표과정의 매개효과 및 대처 유연성의 조절효과 검증. 한양대학교 대학원 박사학위 논문.

28.

이흥표, 이홍석 (2006). 지각된 사회적 평판이 심리적 안녕감과 자아존중감에 미치는 영향 및 성차. 한국심리학회지: 건강, 11(2), 329-344.

29.

장혁심 (2005). 서울지역 중국인 유학생의 사회적지지와 문화적응 스트레스에 관한 연구. 서울대학교 대학원 사회복지학 석사학위논문.

30.

조인주 (2010). 재미 한인 남성의 우울증 실태 및 영향요인, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 16(3), 221-240.

31.

진미경, 조유진 (2011). 중국 유학생의 문화적응 스트레스가 불안과 우울에 미치는 영향. 한국놀이치료학회지, 14(4), 77-89.

32.

최슬비나 (2011). 해외유학생의 문화적응력 강화를 위한 소집단 노래 심리 치료. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

33.

홍기원 (2001). 대학생들의 성차의식이 성과평가와 심리적 안녕감에 미치는 효과. 한국심리학회지: 여성, 6(2), 137-152.

34.

Abouserie, R. (1994). Sources and levels of stress in relation to locus of control and self esteem in university students. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 14(3), 323- 330.

35.

Adriana J. U,, & Kimberly, A. U. (2007). Latino adolescents’ mental health: Exploring the interrelations among discrimination, ethnic identity, cultural orientation, self-esteem, and depressive symptoms, Journal of Adolescence, 30(4), 549-567.

36.

Arthur. N. (1998). The effects of stress, depression and anxiety on post secondary students coping strategies, Journal of College Students Development, 39(1), 11-22.

37.

Berry, J. W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures. International Journal of Intercultural Relations, 29(6), 697-712.

38.

Cheong, D., Leong, F. L., & Geist. R. (1993). Cultural differences in psychological distress between Asian and Caucasian American college students. Journal of Multicultural Counseling and Development, 21(3), 182-190.

39.

Chavajay, P., & Skowronek, J. (2008). Aspects of acculturation stress among international students attending a university in the USA Psychological Reports, 13(3), 827-835.

40.

Chu, H. M., Yeh, E. K., Klein, M. H., Alexander, A., & Miller, M. H. (1971). A Study of Chinese students adjustment in the U.S.A. Acta psychologica Taiwanica, 13(1), 206-218.

41.

Church, A. T. (1982). Sojourner, adjustment. Psychological Bulletin, 91(3), 540-572.

42.

Cole, J., Allen, F., & Green, J. (1980). Survey of health problems of overseas students. Social Science & Medicine, 14(6), 627-631.

43.

Constantine, M. G.., Okazaki, S., & Utsey, S. O. (2004). Self-concealment, social self-efficacy, acculturative stress, and depression in African, Asian, and Latin American international college students. American Journal of Orthopsychiatry, 74(3), 230-241.

44.

Derogatis, L. R. (1993). The brief symptom inventory: Administration, scoring and procedures. Minneapolis, MN: National Computer Systems.

45.

Diener, E. D., Larsen, R. J., Levine, S., & Emmons, R, A. (1985). Intensity and frequency: Dimensions underlying positive and negative affect. Journal of Personality and Social Psychology, 48(5), 1253-1265.

46.

Eldridge, A. T. (1960). Overseas students at Leicester University: Some problems of adjustment and communication. Race & Class, 2(1), 50-59.

47.

Evan S, S., & Katona, C. (1995). Epidemiology of depressive symptoms in elderly primary care attenders. Dementia, 4(6), 327-333.

48.

Furnham, A., & Bochner, S. (1986). Culture shock, psychological reaction to unfamiliar environment, Cambridge; Great Britain at the University Press.

49.

Furnham, A., & Shiekh, S. (1993). Gender, generational and social support correlates of mental health in Asian immigrants. International Journal of Social Psychiatry, 39(1), 22-33.

50.

Gebhard, J. G. (2010). Asian international students' cultural adaptation at US universities: Challenges, behavior sand strategies. English Language Teaching, 22(2), 21-53.

51.

Gil, A. G., Vega, W. A., & Dimas, J. M. (1994). Acculturative stress and personal adjustment among hispanic adolescent boys. Journal of Community Psychology. 22(1), 43-54.

52.

Hammen, C. (1988). Self-cognitions, stressful events, and the prediction of depression in children of depressed mothers. Journal of Abnormal Child Psychology, 16(3), 347-360.

53.

Hayes, R. L., & Lin, H. (1994). Coming to America: Developing social support systems for international students. Journal of Multicultural Counseling and Development, 22(1), 7-16.

54.

Hwang, W., & Ting, J. Y. (2008). Disaggregating the effects of acculturation and acculturative stress on the mental health of Asian Americans. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 4(2), 147-154.

55.

Hofmann, P. N. (2010). Examining factors of acculturative stress on international students as they affect utilization of campus-based health and counseling services at four-year public universities in Ohio. Unpublished Doctoral Dissertation. Graduate College of Bowling Green State university.

56.

Hull, W. F. (1978). Foreign students in the United States of America: Coping behavior within the educational environment. New York: Praeger.

57.

Kosic, A. (2004). Acculturation strategies, coping process and acculturative stress. Scandinavian Journal of Psychology, 45(4), 269-278.

58.

Klineberg, O., & Hull, W. F. (1979). At international study of adaptation and coping, New York: Praeger.

59.

Koyama, C. (2005). Acculturation stress and alcohol among international college students in a U. S. community college setting. Unpublished Doctoral dissertation Virginia poly technician Institute and State University.

60.

Lewthwaite, M. (1996). A Study of international students' perspectives on cross-cultural adaptation, International Journal for the Advancement of Counselling, 19(2), 167-185.

61.

Lin, J., & Yi, J. (1997). Asian international students' adjustment: Issues and program suggestions. College Student Journal, 31(4), 473-479.

62.

Lu, L. (1990). Adaptation to British universities: Homesickness and mental health of Chinese students. Counseling Psychology Quarterly, 3(3), 225-332.

63.

Lysgaard, S. (1995). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Sciences Bulletin, 7(1), 45-51.

64.

Martinez, R. O., & Dukes, R. L. (1997). The effects of ethnic identity, ethnicity and gender on adolescent well-being. Journal of Youth and Adolescence, 26(5), 503-516.

65.

Mehta, S. (1998). Relationship between acculturation and mental health for Asian Indian immigrants to the United States. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 124(1), 67-78.

66.

Meier, S. F., & Schmeck, R. R. (1985). The burn-out college students: A descriptive profile. Journal of College Students Personal, 26(1). 63-69.

67.

Misra, R., & Castillo, L. G. (2004). Academic stress among college students: Comparison of American and international students. International Journal of Stress Management, 11(2), 132-148.

68.

Mori, S. (2000). Addressing the mental health concerns of international students. Journal of Counseling and Development, 78(2), 137-144.

69.

Oei, T. S., & Notowidjojo, F. (1990). Depression and loneliness in overseas students. The International Journal of Social Psychiatry, 36(2), 121-130.

70.

Oishi, S., Diener, E. F., Lucas, R. E., & Suh, E. M. (1999). Cross-cultural variations in predictors of life satisfaction: Perspectives from needs and values. Personality and Social Psychology Bulletin, 25(8), 980-990.

71.

Okazaki, S. (2000). Asian American and White American differences on affective distress symptoms: Do symptom reports differ across reporting methods? Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(5), 603-625.

72.

Phinney, J. S. (1993). A three stage model of ethnic identity development in adolescence. In Bernal, M. E., and Knight, G. P. (Eds.), Ethnic identity: Formation and transmission among Hispanics and other minorities, New York Press, Albany.

73.

Pruitt, F. J. (1978). The adaptation of African students to American society. International Journal of Intercultural Relations, 2(1), 90-118.

74.

Radloff, L. (1977). The CES-D scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1(3), 385-401.

75.

Rao, G. L. (1979). Brain drain and foreign students: A study of the attitudes and intentions of foreign students in Australia, USA, Canada and France, University of Queensland Press.

76.

Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.

77.

Sandhu D. S., & Asrabadi, B. R. (1994). Development of acculturative stress scale for international students: Preliminary findings. Psychological Reports, 75(1), 435-448.

78.

Schaufeli, W. B., Martínez, I. M., Pinto, M, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students, Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464-481.

79.

Still, R. (1961). Mental health in overseas students. Proceedings of the British Health Association.

80.

Straits-tröster, K. A., Patterson, T. L., Semple, S. J., Temoshok, L., Roth, P. G., McCutchan, J. A., Chandler, J. L., & Grant, I. (1994). The relation between loneliness, interpersonal competence, and immunologic status in HIV-infected men. Psychology and Health, 9(3), 205-219.

81.

Sue, D. (1981). Counselling the culturally different. New York: John Wiley and Sons.

82.

Sue, D. W., & Sue, D. (2003). Counselling the culturally diverse: Theory and practice(4th ed.). New York: Wiley.

83.

Uba, L. (1994). Asian Americans: personality patterns, identity, and mental health. New York: Guilford Press.

84.

Uman͂a-Taylor, A. J., & Updegraff, K. A. (2007). Latino adolescents' mental health: Exploring the interrelations among discrimination, ethnic identity, cultural orientation, self-esteem, and depressive symptoms. Journal of Adolescence, 30(4), 549-567.

85.

Valenzuela, A. (1999). Gender roles and settlement activities among children and their immigrant families. American Behavioral Scientist, 42(4), 720-742.

86.

Visani, D., Albieri, E., Offidani, E., Ottolini, F., Tomba, E., & Ruin, C. (2011). Gender differences in psychological well-being and distress during adolescence. In Brdar I. (Eds.), The human pursuit of well-being, (pp.65-70), Springer Netherlands.

87.

Wan, T., Chapman D. W., & Biggs, D. A. (1992). Academic stress of international students attending U.S universities, Research in Higher Education, 33(5), 607-623.

88.

Ward, L. (1967). Some observations of the underlying dynamics of conflict in a foreign student. Journal of the American College Health Association 10(1), 430-440.

89.

Wei, M., Heppner, P. P., Mallen, M. J., Ku, T. Y., Liao, K. Y. H., & Wu, T. F. (2007). Acculturative stress, perfectionism, years in the United States, and depression among Chinese international students, Journal of Counseling Psychology, 54(4), 385-394.

90.

Wilton, L., & Constantine, M. G. (2003). Length of residence, cultural adjustment difficulties, and psychological distress symptoms in Asian and Latin American international college students. Journal of College Counseling, 6(2), 177-186.

91.

Ye, J. (2005). Acculturative stress and use of the internet among East Asian international students in the United Stages, Cyber Psychology and Behavior, 8(2), 154-161.

92.

Yeh, C. J., & Inose, M. (2003). International students' reported English fluency, and social connectedness as predictors of acculturative stress. Counselling Psychology Quarterly, 61(1), 15-28.

93.

Ying, Y. W. (2005). Variation in acculturative stressors over time: A study of Taiwanese students in the United States. International Journal of Intercultural Relations, 29(1), 59-71.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제