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한국사회의 문화적 특성에 관한 연구:문화합의이론을 통한 범주의 발견

A Study on the Cultural Characteristics of Korean Society:Discovering Its Categories Using the Cultural Consensus Model

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2013, v.19 no.3, pp.457-485
유민봉 (성균관대학교)
심형인 (성균관대학교 국정관리대학원)
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초록

본 연구는 기존의 Hofstede(1980, 1991), Schwartz(1992, 1994), Trompenaars & Hampden-Turner (1997), House et al.(2004) 등과 같은 국가 간 비교문화연구가 한국과 같은 비서구권 문화를 설명하는 데에는 한계가 있다는 인식 하에 한국사회의 문화적 특성을 발견하여 범주화 및 개념화를 시도하였다. 한국사회의 문화적 특성에 대한 기존의 국내연구들은 연구자의 경험과 직관에 의한 발견적인(heuristic) 접근방법이라는 한계가 있다. 이에 본 연구는 한국사회의 문화적 특성을 보다 타당하게 기술할 수 있는 범주를 찾기 위해 문화합의이론을 적용하였다. 구체적으로 자유목록에 대한 빈도분석, 파일분류, 다차원척도법 및 네트워크 분석을 실시하였다. 결과적으로 한국문화는 ‘공적자아인식, 집단중시, 온정적 인간관계, 위계성 중시, 결과중시’ 라는 5개의 범주로 구분할 수 있었다. 한국문화의 특성에 대한 이러한 범주의 발견은 앞으로 한국사회현상을 설명하는데 중요한 변수로 응용되고 적용할 수 있을 것이다.

keywords
한국문화, 문화합의이론, 자유목록, 파일분류, Korean culture, cultural consensus model, freelist, pilesort

Abstract

This study attempted to discover the dimensions of Korean culture, with the presumption that the cross-cultural studies(Hofstede, 1980, 1997; Schwartz, 1992, 1994; Trompenaars and Hampden-Turner, 1997; House et al., 2004) have limitation to explain non-western culture including Korean culture. Even though there are some Korean cultural studies, they used heuristic approaches applying the authors' experiences and intuitions. This study applied the Cultural Consensus Theory to overcome the previous studies' shortcomings and to discover the dimensions that can be empirically proved by data. In specific this study conducted in-depth interview, used content analysis, did frequency analysis, and applied pilesort technique, multidimensional scaling and network analysis. As a result, this study obtained five categories: public self-consciousness, group-focused orientation, affective human relations, hierarchical culture, and result-orientation. It is expected that these dimensions can be used as important variables that may explain Korean social phenomena.

keywords
한국문화, 문화합의이론, 자유목록, 파일분류, Korean culture, cultural consensus model, freelist, pilesort

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제